EdTech Hautomot järjestetään Helsinki Education Hubin tiloissa Helsingin vanhalla kauppakorkeakoululla joka syksy ja kevät. Ensimmäinen hautomo sai alkunsa syksyllä 2021. Hakemuksia tuli ensimmäiseen ohjelmaan lupaavasti hautomoiden päätoteuttajan Solja Sulkusen mukaan:
“Ensimmäinen hautomo lähti rytinällä käyntiin. Hakemuksia tuli melkein 40 ensimmäiseen läpivientiin – myös ulkomailta. Se osoittaa, että tämän kaltaiselle palvelulle löytyy tarvetta.”
Hautomon ohjelma rakentuu etukäteen laaditun aikataulun sekä osallistujien itsensä tekemien konkreettisten tavoitelistausten ympärille, jota seurataan lähes orjallisesti:
“Tavoitteen asetanta tehtiin niin, että ensin tiimit määrittivät heidän ratkaisunsa sekä yrityksensä maturiteettitason (asteikolla -2 – 2). Tyypillisesti hautomo-ohjelmaan suositellaan yksi tai kaksi maturiteettiaskelta eteenpäin vievää kansainvälistä skaalausta. Tiimit määrittelevät itse tavoitteen, mihin haluaisivat päästä. Me määrittelemme sen, millaista asiantuntemusta he tarvitsevat tiimiinsä.”, Sulkunen kertoo.
EdTech Hautomon ohjelma rakentuu kahden viikon kestoisista teemoista, jotka alkavat aina kolmen tunnin koulutusosiolla. Tämän jälkeen tiimit saavat viikkotehtävän, joka käydään läpi seuraavalla viikolla yhdessä muiden osallistujien ja mentoreiden kanssa. Sulkunen on huomannut tiimien kysymysten painottuvan tiettyihin osa-alueisiin:
“Paljon tiimeillä on ollut kysymyksiä rahoitukseen liittyen. Mistä saa rahoitusta ja millaista argumentaatiota siihen vaaditaan? Toisaalta juuri eilen tarjosimme eräälle yritykselle markkinoinnin asiantuntija-apua.”
Viikkojen varrelle mahtuu myös asiantuntijapuheenvuoroja “keskiviikkokahveissa”, jossa opetusalan yrittäjät, yritykset ja asiantuntijat kertovat kokemuksistaan etukäteen annetulla näkökulmalla. EdTech hautomossa puhumassa on käynyt muun muassa Pekka Aura (Dragonbox/Kahoot!), Akseli Huhtanen (Dare to Learn), Vesa Perälä (Claned Group) sekä Rosa Salmivuori (Helsinki Think Company).
Hautomossa on järjestetty myös speed datingia, jossa tiimit pääsevät pitchaamaan liikeideansa opettajakoulutuksessa käyville sekä kuulemaan ideoistaan opettajien mielipiteitä.
Hautomo-ohjelma on Sulkusen mukaan koettu hyödylliseksi:
“Välipalautteen perusteella koetaan, että hautomo-ohjelma on auttanut viemään tiimien tavoitteita eteenpäin. Erityisesti puhujista on saatu hyötyä ja niistä on tykätty.”