13/09/2021

|

Markkinointi

13/09/2021

Mistä syntyy hyvät nettisivut? 8 kohdan tarkistuslista yrittäjälle.

Jaa blogi:

Nettisivut yritykselle

Nettisivut ovat muutakin kuin yrityksen käyntikortti. Hyvät nettisivut toimivat kitkattomasti, jäävät asiakkaidesi mieleen ja saavat tekemään ostopäätöksiä. Kuinka luot nettisivuistasi 2020-luvun myyntikoneen? Markkinointiasiantuntijamme Oona kertoo 8 kohdan tarkistuslistan yrittäjälle.

Mitä teet ensimmäiseksi, kun etsit tietoa uudesta aiheesta? Mistä haet ideoita, kun etsit ravintolaa lomakohteessasi? Missä shoppailet nykyään uusia verhoja olohuoneeseesi?

Aika usein vastauksista löytyy Google, älypuhelin ja verkkokauppa. 2020-luvun kuluttajat ovat kiireisiä, liikkuvia ja monikanavaisia. On tutkittu, että yli 50% kuluttajista käyttää Googlea uusien tuotteiden tai brändien löytämiseen. Samaten yli 50% kaikista verkkosivukäynneistä maailmalla tehdään puhelimella.

Verkkosivut kietoutuvat myös perinteiseen kivijalkamyymälöissä shoppailuun: 74% kuluttajista etsii myymälöihin liittyvää tietoa ensin netistä, ennen kun tekee ostoksensa itse paikan päällä.

Hyvät nettisivut ovat nopea käyttää ja antavat asiakkaillesi paremman kokemuksen kuin kilpailijasi. Tämä ei välttämättä vaadi suurta verkkosivutiimiä, kun käytössäsi ovat oikeat työkalut ja ymmärrys siitä, mikä hyvissä nettisivuissa on olennaista.

Kokosimme 8 kohdan tarkistuslistan verkkosivujesi päivittämiseen ja kehittämiseen 2020-luvulle.

  1. Latautumisnopeus: vaikuta nopeuden lisäksi myös näkyvyyteesi
  2. Asiakaslähtöisyys: puhu asiakkaidesi kielellä
  3. Käyttäjäkokemus: varmista soljuva asiakaspolku
  4. Mobiilioptimointi: responsiivisuus on välttämättömyys
  5. Myynnin ja markkinoinnin tuki: liidiputki haltuun
  6. Hakukoneoptimointi (SEO): pysy selkeänä Googlea varten
  7. Visuaalisuus: vaikuta muistijälkeen
  8. Joustavuus: valitse työkalusi ja tiimisi tarkoin

 

1. Latautumisnopeus: vaikuta nopeuden lisäksi myös näkyvyyteesi

Nettisivujen latausnopeudella on 2020-luvulla muutakin merkitystä kuin ärsyttävien käyttökokemusten välttäminen. Latausnopeus on nykyään yksi tärkeimmistä hakukoneoptimoinnin osa-alueista. Tämä tarkoittaa sitä, että latausnopeuteen panostamalla keräät todennäköisesti kallisarvoista näkyvyyttä nettisivuillesi myös Googlessa.

Oona korostaa latautumisnopeuden vaikutusta myyntiin:

“Sivuston hidas latautumisnopeus tuhoaa myyntiä kahdella tavalla: Mikäli sivustosi latausnopeus on huono, Google ei koe sen olevan ensimmäisen hakutulossivun arvoinen. Näin menetät potentiaalista liikennettä verkkosivustollesi. Toisekseen, mikäli sivustosi latautumisessa kestää yli 3 sekuntia, yli 40% sinne asti tiensä löytäneistä kävijöistä poistuu heti.

Googlelle yksi tärkeimmistä Core Web Vitals-kriteereistä on sivuston latausnopeus. Pääsääntönä on, että sivun yläosan tulisi latautua alle 2,5 sekunnissa. Nettisivun latausaikaan voidaan vaikuttaa hyvin monilla asioilla ihan jo nettisivualustasta käytettyihin lisäosiin tai jopa kuvatiedostojen kokoon.”

2. Asiakaslähtöisyys: puhu asiakkaidesi kielellä

Liian usein erityisesti B2B-yritysten nettisivut paukuttavat omia henkseleitään koreilla arvolupauksilla, strategialinjauksilla ja jargonilla.

Nettisivut tulisi suunnitella asiakas tiukasti keskiössä: mitä ongelmia tuotteesi tai palvelusi ratkovat asiakkaiden arjessa? Miksi juuri sinun yrityksesi tuote kannattaisi valita kilpailijoidesi sijasta? Mitä tarjoamasi merkitsee asiakkaalle ja miten tästä kannattaisi viestiä?

Keskity nettisivuillasi yrityksesi sijaan asiakkaaseen ja hyödynnä heidän käyttämäänsä kieltä. Millaisia termejä hän käyttää, miten hän ymmärtää palvelusi ja mitä hakutermejä hän käyttää googlatessaan tuotteitasi?

 

Asiakkaan tulisi ensimmäisen 5 sekunnin aikana ymmärtää miten hän hyötyy yrityksenne palveluista tai tuotteista.

 

Oona korostaa asiakaslähtöisyydessä nopeasti ymmärrettävää viestintää:

“Asiakkaan tulisi ensimmäisen 5 sekunnin aikana ymmärtää miten hän hyötyy yrityksesi palveluista tai tuotteista. Pidä siis kohderyhmäsi ydinviestit selkeänä mielessä nettisivun sisältöjä suunniteltaessa.

Monesti yritykset unohtavat, että nettisivut ovat itseasiassa monella alalla markkinointi- ja viestintästrategian keskiössä. On turha tehdä laajoja markkinointitoimenpiteitä, joilla liikennettä ohjataan verkkosivustolle, mikäli nettisivut eivät saa asiakasta aidosti kiinnostumaan palvelustasi tai tuotteestasi.”

3. Käyttäjäkokemus: varmista soljuva asiakaspolku

Käyttäjäkokemuksella (User Experience, UX) tarkoitetaan tässä asiakkaasi saamaa kokonaisvaltaista kokemusta nettisivuillasi. Kuinka helposti asiakas saavuttaa tavoitteensa, kuten yhteystietojesi löytämisen, tuotteen selailun tai yhteydenottolomakkeen lähettämisen? Millainen muistijälki nettisivuistasi syntyy? Entä millainen rooli nettisivuillasi on asiakaskokemuksessa yleisesti?

Nettisivujesi käyttäjäkokemuksella on merkitystä: joidenkin tutkimusten mukaan kehittyneempi UX voi nostaa verkkosivujen konversioastetta jopa 400%.

Käyttäjäkokemus sekoitetaan usein käyttöliittymän (User Interface, UI) kanssa. Tällä tarkoitetaan tarkemmin nettisivujesi elementtien toimivuutta: kuinka navigaatio toimii? Kuinka tärkeät painikkeet löytyvät? Onko yleisilme selkeä kuvineen ja teksteineen? Myös käyttöliittymällä saattaa olla merkittävä vaikutus yrityksesi myyntiin: paremman käyttöliittymän on tutkittu nostavan verkkosivujen konversioastetta 200%.

 

Kun nettisivulla aukeaa uutiskirjeen tilaamista ehdottava pop-up-ikkuna, kävijä olettaa popupin sulkevan ruksin löytyvän oikeasta yläkulmasta. Näitä nettisivunormeja kannattaa hyödyntää sujuvan käyttäjäkokemuksen synnyttämiseksi.

 

Oona korostaa käyttöliittymien suunnittelussa niiden taustalla piilevän psykologian ymmärtämistä:

“Ihmiset hyödyntävät olemassa olevaa tietoaan siitä, miten verkkosivustot toimivat: kun nettisivulla aukeaa uutiskirjeen tilaamista ehdottava pop-up-ikkuna, kävijä olettaa popupin sulkevan ruksin löytyvän oikeasta yläkulmasta. Näitä nettisivunormeja kannattaa hyödyntää sujuvan käyttäjäkokemuksen synnyttämiseksi. Kun toimintatavat ja psykologian niiden takana ymmärtää, voidaan asiakasta ohjata toimimaan halutulla tavalla.”

Valitse asiakkaistasi kolme tärkeintä kohderyhmää ja testaa heillä, miten nettisivusi toimivat niin käyttöliittymän kuin käyttäjäkokemuksen suhteen. Saatat yllättyä.

Oona suosittelee testauksen tekemistä säännöllisin väliajoin:

“Nettisivuja on myös hyvä analysoida, testata ja optimoida jatkuvasti. On esimerkiksi hyvä ymmärtää miksi asiakkaat poistuvat sivuiltasi tai jättävät lomakkeen täyttämättä, jotta sivustoa voi korjata. Nettisivujen konversio-optimoinnissa voidaan työkaluina hyödyntää esimerkiksi Google Analyticsiä, Hotjaria, AB-testausta tai kyselytutkimuksia. Tavoitteena on kehittää sivustolle mahdollisimman soljuva asiakaskokemus, jonka päätteeksi asiakas tekee halutut toimenpiteet.” Oona kertoo.

4. Mobiilioptimointi: responsiivisuus on välttämättömyys

Kerrattakoon vielä: yli puolet kaikista maailman verkkosivukäynneistä tehdään puhelimella. Mikäli nettisivusi ei ole responsiivinen (eli sopeudu eri kokoisiin näyttöihin), menetät hyvin paljon liikennettä.

Oonan mukaan responsiivisuus on tärkeä osa-alue myös hakukoneoptimoinnissa:

“Mikäli nettisivusi ei ole vuonna 2021 mobiilioptimoitu, et ole relevantti valinta asiakkaalle. Asiakkaat suosivat hyvän mobiilikokemuksen nettisivuja ja kiertävät kaukaa ne, joista heillä on huonoja kokemuksia. Kaiken kukkuraksi Googlekin vihaa sivuasi, mikäli sitä ei ole optimoitu mobiilille. On siis aika panostaa sivuston responsiivisuuteen! Voit tarkistaa nettisivujen responsiivisuuden tietokoneella ollessasi esimerkiksi käyttämällä Window Resizer -lisäosaa Chromessa.”

Yli puolet kaikista maailman verkkosivukäynneistä tehdään puhelimella. Mikäli nettisivusi ei ole responsiivinen (eli sopeudu eri kokoisiin näyttöihin), menetät hyvin paljon liikennettä.

 

5. Myynnin ja markkinoinnin tuki: liidiputki haltuun

Markkinoinnin tehtävä on usein liidien eli potentiaalisten asiakkaiden yhteystietojen tuottaminen myynnille. Tässä nettisivusi ovat tärkeässä roolissa: sivuillasi vierailevat asiakkaat ovat todennäköisesti jo askeleen lähempänä ostopäätöstä.

Tätä yleisöä ei kannata jättää hyödyntämättä, vaan sitouttaa heitä edelleen yritykseesi. Kerää kiinnostuneimmilta asiakkailta yhteystiedot ja kohdenna heille uusia mainossisältöjä vaikkapa uutiskirjeessä. Tätä kutsutaan konsulttijargonilla liidien nurturoinniksi ja markkinoinnin automaatioksi:

“Hyväksi todettu tapa erityisesti B2B -puolella on nurturointi-sähköpostisarjan lähettäminen esimerkiksi oppaan ladanneelle tai webinaariin osallistuneelle. Kevytkin markkinoinnin automaatio vähentää manuaalisen työn määrää ja kohdentaa oikeita viestejä, oikeille liideille, oikeaan aikaan. Hyviä työkaluja tähän on esimerkiksi Hubspot, Mail Chimp ja Active Campaign.“ Oona vinkkaa.

Sivuillasi vierailevat asiakkaat ovat todennäköisesti jo askeleen lähempänä ostopäätöstä. Tätä yleisöä ei kannata jättää hyödyntämättä, vaan sitouttaa heitä edelleen yritykseesi.

6. Hakukoneoptimointi (SEO): pysy selkeänä Googlea varten

Keskivertoihmisen on arvioitu tekevän noin 3-4 hakua Googlessa päivittäin. On itsestään selvää, että nettisivusi kannattaa sijoittua kärkituloksiin hakukoneissa.

Tämä onnistuu systemaattisella hakukoneoptimoinnilla: luo nettisivusi alusta lähtien siten, että hakukone ymmärtää, mistä verkkosivusi kertoo. Muutamalla niksillä ja ilmaisilla työkaluilla pääset jo hyvin alkuun.

Esimerkiksi “kampaaja helsinki” -hakusanalla tehdään kuukausittain noin 2 900 hakua. Nämä kaikki hakijat ovat aidosti kiinnostuneet varaamaan itselleen kampaajakäynnin.

Oona suosittelee itse googlettamista:

“Testaa itse vaikka heti miten yrityksesi sijoittuu Googlessa. Hae ensin yritystäsi palvelu + paikkakunta -yhdistelmällä ja katso löytyykö palvelusi ensimmäiseltä sivulta. Testaa seuraavaksi nettisivusi sijoitus yrityksesi nimeä hakemalla. Löytyykö? Esimerkiksi “kampaaja helsinki” -hakusanalla tehdään kuukausittain n. 2900 hakua. Nämä kaikki hakijat ovat aidosti kiinnostuneet varaamaan itselleen kampaajakäynnin. Jos nettisivusi ei kuitenkaan löydy Googlen ensimmäiseltä sivulta, menee lähes kaikki potentiaaliset liidit yritykseltäsi ohi.

Hakukoneoptimointi on todella tärkeää yrityksesi nettisivuliikenteen kannalta. Lähde kehittämään sivustosi sisältöä kohti parempia hakusanavastaavuuksia esimerkiksi hyödyntämällä Googlen ilmaisia työkaluja (esim. Keyword planner, Search Console). Muista myös luoda yrityksellesi oma Google My Business -tunnus!”

7. Visuaalisuus: vaikuta muistijälkeen

Ihmiset ovat visuaalisempia kuin luulemme: 97% ihmisten luomista ensivaikutelmista perustuu visuaalisuuteen. 75% ihmisistä arvioi yritysten luotettavuutta nettisivujen perusteella.

Sosiaalisen median ja Instagram-filttereiden aikakaudella nettisivujesi ulkoasun kannattaa vakuuttaa asiakkaasi heti. Visuaalisuuden ei tulisi kuitenkaan mennä käyttäjäkokemuksen edelle.

97% ihmisten luomista ensivaikutelmista perustuu visuaalisuuteen.

Oona suosittelee vahvan visuaalisuuden lisäksi myös visuaalisuuden testaamista:

“Voit luoda nettisivujen ulkoasulla unohtumattoman muistijäljen sivustosi vierailijalle. Vai mitä sanot esimerkiksi tästä, tästä tai tästä nettisivusta?

Vau-efekti voi vahvistaa asiakkaan halua sitoutua yritykseesi, mutta mikäli asiakas ei löydä nettisivuilta tarvitsemaansa tietoa, ei sitoutumista tapahdu välttämättä ollenkaan. Siksi onkin tärkeää selvittää mitä nettisivukävijäsi tekevät sivustolla: mitä nappeja, kuvia tai tekstiä yritetään klikata, yrittääkö asiakas etsiä jotain, mitä ei lopulta löydäkään tai saako jokin asia kävijän lähtemään heti pois?

Yksi loistava työkalu vierailijoiden toiminnan analysointiin on Hotjar. Sen lämpökartat ja ruututallenteet auttavat sinua ymmärtämään nettisivusi kävijöitä ja heidän toimintaa.”

8. Joustavuus: valitse työkalusi ja tiimisi tarkoin

Hienoistakaan nettisivuista ei ole hyötyä, mikäli niiden päivittäminen on hankalaa. Liian monet yritykset teettävät nettisivuja, jotka täytyy uusia viiden vuoden välein tekniikan vanhentumisen tai liian hankalan ylläpidon vuoksi.

Nettisivujesi tulisi elää yrityksesi mukana: ylläpidon ja sisällön päivittämisen tulisi onnistua jouhevasti ilman koodaustaitoja. Y4 Worksin nettisivufilosofiaan kuuluu, että voit päivittää itse nettisivujasi heti niiden valmistuttua. Autamme myös nettisivujen ylläpidossa, mikäli se tuntuu hankalalta.

Suosittelen siis kysymään itseltäsi: mikä nettisivujesi tavoite on? Mikäli nettisivujesi tehtävä on auttaa myyntiä, kannattaa nettisivut suunnitella niin, että ne todella tekevät sen.

Nettisivut kannattaa suunnitella myös tiukasti yrityksesi strategia mielessä: jokaisella sivustolla tulisi olla selkeä tavoite. Tämä yksinkertainen asia hämärtyy usein kiireisen arjen keskellä:

“Nettisivuja voi nykypäivänä luoda helposti itse tai ostaa halvalla monelta erilaiselta toimijalta. On kuitenkin tärkeää muistaa, ettei nettisivut ole vain yrityksesi digitaalinen käyntikortti. Parhaiten suunnitellut ja toteutetut nettisivut voivat lisätä myyntiä radikaalisti ja sitouttaa nykyisiä asiakkaita.

Suosittelen siis kysymään itseltäsi: mikä nettisivujesi tavoite on? Mikäli nettisivujesi tehtävä on auttaa myyntiä, kannattaa nettisivut suunnitella niin, että ne todella tekevät sen. Tällöin on tärkeää, että nettisivujen tekijä ymmärtää monipuolisesti digimarkkinoinnista ja tietää, miten myyntiputkia luodaan ja miten kävijät saadaan konvertoitua myynniksi.

Jos kaipaat sellaista tekijää, valitse Y4 Works. Meiltä et saa pelkkää koodaajaa, vaan samassa paketissa digimarkkinoinnin ammattilaisen, graafikon, UX/UI asiantuntijan ja copywriterin.” Oona suosittelee.

Oona Linna

Kirjoittaja

Oona Linna
Oona toimii Y4:lla markkinoinnin konsulttina ja on erikoistunut erityisesti nettisivujen optimointiin ja kehittämiseen. Oonaa innostaa erityisesti nettisivujen esteettisyyden ja käyttäjäkokemuksen tasapainottelu, sekä kävijän toiminnan ohjaaminen psykologiselta kantilta.

Aika kehittää nettisivujasi?

Tutustu Y4:n nettisivupaketteihin.

Kirjoittaja

Oona Linna
Oona Linna
Oona toimii Y4:lla markkinoinnin konsulttina ja on erikoistunut erityisesti nettisivujen optimointiin ja kehittämiseen. Oonaa innostaa erityisesti nettisivujen esteettisyyden ja käyttäjäkokemuksen tasapainottelu, sekä kävijän toiminnan ohjaaminen psykologiselta kantilta.

Jatka lukemista

Y4 Insights

Tilaa näkemyksemme sähköpostiisi.

Lähettämällä lomakkeen hyväksyt tietojesi käyttämisen Y4 Worksin tietosuojan mukaisesti.