Haasteena oikeiden persoonien löytäminen
Uuteen kansainväliseen hotellikonseptiin kaivattiin kipeästi 25-30 uutta työntekijää. Palveluun lähteminen sai alkunsa hotellialalle tyypillisestä rekrytointihaasteesta, mikä ei toimitusjohtaja Erkka Hirvosen mukaan liity perinteiseen työllistämiseen:
“Haaste oli löytää ne persoonat ja asenteet, jotka itse pystyvät luomaan meidän palveluelämyksestä erityisen. Näiden persoonien ja huippuasenteiden löytäminen on haastavaa, kun sitä ei pysty pelkästään CV:stä katsomaan.”
Uusia kanavia rekrytointiin
Työllistä taidolla toi Y4 konsulttien Kimmo Rouhiaisen ja Katariina Kiviluodon johdolla Hirvoselle ymmärrystä siitä, mitä mahdollisuuksia ja keinoja RUNO Hotellin kaltaisella yrityksellä on rekrytoinnissaan. Myös lainsäädännöllisten puitteiden läpikäyminen toi tärkeää informaatiota työllistämiseen.
Erityisesti mieleen jäi videohaastattelun hyödyntäminen rekrytoinnissa, josta Hirvosella ei ollut ennestään kokemusta. Neuvonta tehtiin poikkeusaikojen vuoksi kokonaan etänä videoyhteyden välityksellä.
Työhakemusten määrä kasvoi
Kokemuksen jälkeen Hirvonen suosittelee palvelua erityisesti aloitteleville yrittäjille ja rekrytoijille, joilta ei ennestään löydy työllistämiskokemusta. Palvelun tuloksena hän mainitsee työhakemusten lisääntymisen uusien kanavien löytämisen myötä:
“Opimme kanavista mistä rekrytä, ja niitä kanavia sitten käytettiin. Nyt työpaikkoihin on tullut jo noin 500 hakemusta. Noin 30% hakemuksista on tullut kanavista, joista ei ollut lainkaan tietoa ennen palvelun käyttöä.”