Apua kansainvälistymisen strategiseen suunnitteluun
Cailap Oy on kotimainen perheyritys, joka suunnittelee ja myy kauneustarvikkeita ja asusteita kymmenien vuosien kokemuksella. Oman brändinsä lisäksi yrityksellä on lisenssisopimus Moomin Brandsin kanssa. Cailapin tulevaisuuden tavoitteena on kansainvälistyminen ja yritys kaipasi tukea kansainvälistymisen suunnitteluun ja strategiaan.
Aiemmin kansainvälistymisessä haasteena oli selkeän strategian ja rahoitussuunnitelman puuttuminen. Yhdessä Y4 Worksin kanssa lähdimme työstämään Cailapille kansainvälistymis- ja rahoitusstrategiaa sekä hakemaan rahoitusta. Konsultointi toteutettiin neljässä työpajassa yrityksen avainhenkilöiden kanssa.
Lisää ymmärrystä uusista markkinoista
Työpajoissa kävimme yhdessä läpi Cailapin valmiuksia kansainvälistymiseen. Liikkeenjohdon konsultti Henri Saarelan johdolla tutkimme potentiaalisia kohdemarkkinoita ja tuotteistusta, järjestimme haastatteluita kumppaneiden kanssa, laskimme resursseja ja suunnittelimme kansainvälistymisstrategiaa. Työpajojen tavoitteena oli kasvattaa ymmärrystä tulevista kohdemarkkinoista, rakentaa arvokkaita suhteita vientiä varten sekä koostaa selkeä strategia brändin kansainvälistymiseen.
“Y4 Works onnistui erityisesti strategian luomisessa, konsultoinnin raamittamisessa sekä vastuiden ja tehtävien kirjaamisessa. Henri kuunteli meitä hyvin ja muokkasi suunnitelmaa joustavasti projektin edetessä ja tarkentuessa. Hän toi omia näkemyksiä ja työkaluja strategiatyöhön, kirjasi sovitut asiat selkeästi. Hän myös miellyttävällä tyylillä ”puski” meitä eteenpäin ja asettamaan konkreettisia tavoitteita.” kertoo Cailapin toimitusjohtaja Hanna Laurmaa.
Lisäksi työpajoissa luotiin konkreettinen suunnitelma kansainvälistymisen rahoittamiseen rahoitusasiantuntija Emma-Lotta Annolan kanssa. Konsultoinnin aikana haimme Cailapille onnistuneesti Business Finlandilta Market Explorer -rahoitusta kansainvälistymisen tueksi.
Uusia kontakteja kohdemarkkinoille
Hanna ja koko Cailapin tiimi oli tyytyväinen konsultointiin: “Yhteistyö Henrin ja Emma-Lotan kanssa sujui erinomaisesti. Meidän ei tarvinnut briiffata heitä erikseen vaan olivat hoitaneet hienosti tiedonkulun keskenään. Erittäin helppoa yhteistyötä meille asiakkaana.”
Konsultoinnin lopputuloksena Cailap sai selkeän kansainvälistymisstrategian, jonka avulla yrityksen on helppo edistää uusille markkinoille menoa. Lisäksi loimme tärkeitä kontakteja kohdemarkkinoille, mikä johti jo yhteen merkittävään tarjouspyyntöön uudelta markkinalta. Tulevaisuudelle on suunnitteilla myös useampi yhteistyöprojekti Cailapin kasvun tueksi.