Taustalla iso kehitystyö
Mainostoimisto Luma on oululainen markkinointi- ja mainostoimisto. Kahdeksanhenkinen asiantuntijajoukko haluaa tehdä markkinoinnista helppoa ja tarjoaa asiakkailleen laajasti erilaisia markkinoinnin palveluita, kuten esimerkiksi videotuotantoa, nettisivuja, graafista suunnittelua, digi- ja somemarkkinointia sekä viestintää.
“Tällä hetkellä Mainostoimisto Luma on kehitysmyllerryksen loppusuoralla ja pikkuhiljaa olemme pääsemässä poimimaan kehitystyön hedelmiä”, toteaa toimitusjohtaja Hannu Rantakallio.
Kehitystyön lopputuloksena Mainostoimisto Luma julkaisee muun muassa uudet verkkosivut ja muuta strategiaa tukevaa materiaalia. kehitystyössä ja -myllerryksessä Luman tukena ovat toimineet Y4 Worksin asiantuntijat.
Kehittäminen käyntiin työnantajuusneuvonnalla ja strategiatyöllä
Y4:n ja Mainostoimisto Luman matka alkoi TE-toimiston ja ELY-keskuksen rahoittaman ja Y4 Worksin toteuttaman Työllistä taidolla -palvelun neuvonnalla alkuvuodesta 2020. Neuvonnassa tarkoituksena oli tarjota yritykselle tietoa ja neuvoja työnantajuuteen, työllistämiseen ja työn hankkimiseen liittyen.
Toinen askel Y4 Worksin ja Mainostoimisto Luman yhteisellä matkalla oli strategiatyö.
Strategiatyön aikana kirkastettiin yrityksen tavoitteet, arvot, fokusalueet ja tärkeimmät kehittämisen alueet strategiakaudella. Y4 Worksin liikkeenjohdon konsultti Henri Saarela on ollut mukana Luman strategiatyössä alusta asti.
“Strategiatyöhön on kuulunut seuraavat osa-alueet: tilanteen analyysi, tavoitteiden asetanta, kilpailuedun kirkastus, valinnat liittyen markkinoihin, asiakkaisiin ja palveluihin, kilpailukeinot sekä toimeenpanon suunnittelu”, Henri kertoo.
Uusi alusta virtuaalitapahtumien tuotantoon
Strategiatyön lomassa nousi esiin Mainostoimisto Luman kehitteillä ollut uusi virtuaalitapahtumien tuotantoon liittyvä alusta. Innovaatiota varten Y4 Worksin asiantuntija Solja Sulkunen toteutti tutkimuksen kilpailijoista ja markkinasta. Tutkimuksessa analysoitiin etenemisvaihtoehtoja ja kansainvälistymisnäkymiä sekä tarkennettiin palveluideaa konseptitasolla.
“Tulevaisuudessa, mikäli Luma saa tälle uudelle innovaatiolleen rahoitusta, on tässä mahdollisuus jatkaa yhteistyötä Y4 Worksin kanssa”, kommentoi Hannu.
Asiakkuudesta kumppanuudeksi
Perinteisen strategiatyön sekä uuteen innovaatioon liittyvän tutkimuksen jälkeen yhteistyö on jatkunut strategian ja kehitysprojektien seurannan merkeissä. Meneillään olevia kehitysprojekteja ovat muun muassa asiakasprosessien kehittäminen ja luovan kulttuurin rakentaminen. Y4 Worksin konsultti Henri tapaa Mainostoimisto Luman edustajia säännöllisesti ja projektien tuloksia seurataan yhdessä.
“Pitkäaikaisen asiakkuuden etuna on asiakkaan kanssa muodostuva avoin keskusteluyhteys ja luottamus. Asiakkuudesta kehittyy kumppanuus”, Henri Y4 kommentoi Worksin ja Luman yhteistä matkaa.
Strategiatyön lisäksi yhteistyötä on syvennetty yhä käynnissä olevalla myynnin kehittämisen projektilla, johon on osallistunut Y4 Worksilta ratkaisumyynnin asiantuntija Antti Juopperi. Projektissa tavoitteena on ollut Luman myyntiprosessin kehittäminen ja yhdenmukaistaminen. Juuri meneillään olevan testijakson jälkeen Luman myyntituloksia tarkastellaan yhteistuumin ja pohditaan sopivia työkaluja ja menetelmiä myynnin kehittämiseen.
Hannu kommentoi yhteistyötä:
“Yhteistyö Y4 Worksin Henrin kanssa on mennyt hyvin ja olen tykännyt hänen tyylistään vetää tätä projektia meille. Hän ottaa vetovastuun ja meidän ei tarvitse itse huolehtia, että seurataanko tuloksia ja aikatauluja. Tämä sama on pätenyt myös Antin kanssa työskennellessä.”