Haasteena kampaajien rekrytointi
Kampaamoalalla on tyypillistä, että asiakkaat ostavat kampaamopalveluita ensisijaisesti tekijän perusteella. Asiakas sitoutuu yleensä asiakassuhteeseen kampaajan kanssa. Monesti asiakassuhteista syntyy parhaimmassa tapauksessa jopa ystävyyssuhteita.
Kun kampaaja vaihtaa työnantajaansa, yritys menettää samalla ison osan asiakkaitansa. Näin kävi myös Mitoro Oy:lle koronakeväänä 2020. Yrittäjä Miia Hakkaraisen mukaan on haastavaa löytää päteviä, asiakaspalveluhenkisiä ekokampaajia. Yrityksen palvelukonsepti pohjautuu lempeään hemmotteluun ja asiakkaiden kokemukset on otettu liiketoiminnan keskiöön.
Luonnonmukaisuus on myös yrityksen keskeinen arvo ja se vaatii työntekijöiltä erityistä osaamista ekokampaamotuotteiden käyttöön. Vaatimustaso työntekijän osaamiselle on siis verrattain korkea. Tämä tekee rekrytoinnista entistä haastavampaa.
Ajan järjestäminen kalenterista kannatti
Palvelun toteutuksesta vastasi Y4:n yritysneuvoja Tiina Hakkarainen, jolta löytyy myös entuudestaan kokemusta yrittäjyydestä. Kahden kesken järjestetyssä tapaamisessa keskusteltiin rekrytoinnin haasteista ja erityisesti siitä, miten hyviä tekijöitä voi houkutella ja sitouttaa yritykseen. Pienyrittäjän arki on usein hektistä eikä aikaa yrityksen kehittämiselle usein löydy.
Miian mukaan tapaamiseen kannatti ehdottomasti järjestää aikaa kalenterista.
“Pienyrittäjät tarvitsevat monissa asioissa ulkopuolisten konsulttien apua. Kehittämiseen täytyy löytyä aikaa ja voimavaroja.”
Keskustelun aiheena työnantajamielikuva
Hakkarainen jutteli neuvonnassa erityisesti työnantajamielikuvan kehittämisestä. Työnantajamielikuva rakentuu yrityksen työntekijöilleen tarjoamista toiminnallisista, taloudellisista sekä psykologisista eduista, joiden avulla luodaan vahvaa yrityskulttuuria, edistetään työntekijöiden hyvinvointia sekä autetaan työntekijöitä toimimaan yrityksen vision ja arvojen mukaisesti. Hyvä työnantajamielikuva ei pelkästään auta houkuttelemaan hyviä työntekijöitä vaan myös sitouttaa heidät helpommin yritykseen.
Työnantajamielikuva on keskeisessä roolissa myös haastavissa rekrytoinneissa. Hakkarainen jutteli neuvonnassa myös erilaisista palkitsemismalleista ja työsopimusvaihtoehdoista. Lisäksi neuvonnassa käytiin läpi työnantajan lakisääteisiä velvoitteita, jotka toimivat tärkeänä perustana hyvään työnantajuuteen.
Lisää hakemuksia uudella työpaikkailmoituksella
Miia Hakkarainen oli erittäin tyytyväinen sukunimikaimaltaan saatuihin konkreettisiin neuvoihin. Neuvonnassa muotoiltiin työpaikkailmoitus uuteen uskoon ja sen avulla hakemuksia on tullut aiempaa enemmän. Neuvonta oli Hakkaraisen mukaan innostava ja rohkaiseva sekä toi lisää energiaa toiminnan kehittämiseen.
“Olisi ollut mahtavaa, jos tällaista palvelua olisi tarjottu jo yritystoiminnan alkutaipaleella!”
Liiketoiminnan kehittämisen saralla Mitorolla riittää vielä tehtävää. Yritys pyrkii panostamaan tulevaisuudessa kotisivujen kehittämiseen sekä markkinointiin.
Sivuillaan kampaamo saa asiakaslupauksellaan suupielet hymyyn: “Meiltä saat hoitojen lisäksi hyvää fiilistä, musiikkia ja suklaata.”