13/09/2023

|

kannattavuus

13/09/2023

13 strategista vinkkiä pk-yrityksen kannattavuuden parantamiseksi

Jaa blogi:

kannattavuus

Kannattavuus on yksi liiketoiminnan tärkeimmistä mittareista. Se kertoo, kuinka hyvin yritys tuottaa voittoa eli kannattavuus on yrityksen taloudellisen hyvinvoinnin mittari. Usein yrityksen tavoitteena on tuottaa voittoa, joten kannattavuus ja sen parantaminen ovat olennainen osa jokapäiväistä liiketoimintaa. Tässä blogiartikkelissa kerromme 13 vinkkiä, jotka voivat auttaa parantamaan yrityksesi kannattavuutta.

Kannattavuuden parantaminen ei ole yksittäinen toimenpide, vaan jatkuva prosessi, joka vaatii sitoutumista. Kannattavuuden parantaminen edellyttää strategisia valintoja, esimerkiksi kohderyhmään, hinnoitteluun ja markkinointikanaviin liittyen. Pitkäjänteisen työn ja juuri sinun yrityksellesi oikeiden toimintamallien hyödyntämisen avulla voit parantaa kannattavuutta. Uskomme, että jokainen yritys voi hyödyntää edes yhtä tai jopa kaikkia näistä vinkeistä menestyäkseen.

 

1. Tunne kohderyhmäsi ja asiakkaasi

Kohderyhmä- ja asiakasymmärrys ovat avain menestykseen. On tärkeää löytää oma niche eli rajata kohderyhmä tarkkaan. Jos tarjoat kaikille kaikkea, et tarjoa kenellekään mitään. Kohderyhmän tarkka määrittely auttaa räätälöimään tarjontasi juuri heidän tarpeisiinsa. Hyödynnä dataa ja opi ymmärtämään heidän ostokäyttäytymistään, kiinnostuksen kohteitaan ja haasteitaan. Tuntemalla kohderyhmäsi vastaat heidän tarpeisiin, ratkaiset heidän ongelmat ja tavoitat heidät oikeaan aikaan oikeissa kanavissa. Kerää myös suoraa palautetta jo olemassa olevilta asiakkailta, jotta voit ymmärtää heitä syvällisemmin ja tarjota heille parhaita mahdollisia ratkaisuja.

 

2. Kustannustehokkuus on valttia

Kustannustehokkuus on keskeinen tekijä kannattavuuden parantamisessa. Kriittinen tarkastelu toimintaprosesseista, hankinnoista ja toimintojen digitalisoinnista voi tuoda merkittäviä säästöjä. Voit esimerkiksi karsia turhat kulut pois, kilpailuttaa sopimuksia, automatisoida prosesseja ja digitalisoida toimintoja. Muista, että jokainen säästetty euro näkyy suoraan yrityksen tuloksessa.

 

3. Löydä hinnoittelun tasapaino

Hinnoittelustrategiaa valittaessa on tärkeää löytää oikea tasapaino. On hyvä ottaa huomioon muun muassa kilpailutilanne, asiakkaan maksuhalukkuus, kustannusrakenne sekä tuotteen tai palvelun arvo asiakkaalle. Joskus korkeampi hinta saattaa parantaa kannattavuutta, jos tuotteesi tai palvelusi koetaan laadukkaammaksi. Toisaalta, jos hintasi ovat liian korkeat, saatat menettää asiakkaita. Myös alennukset ja tarjoukset voivat olla tehokkaita tapoja lisätä myyntiä, mutta ne on tehtävä kestävällä ja kannattavalla tavalla. 

 

4. Aseta asiakaspalvelu etusijalle

Erinomainen asiakaspalvelu on yksi parhaista keinoista erottua kilpailijoista. Asiakkaat arvostavat ystävällistä, nopeaa ja asiantuntevaa palvelua. Käytä aikaa kouluttaaksesi henkilökuntaasi ja varmista, että he tuntevat tuotteet ja palvelut hyvin. Hyvä asiakaspalvelu ja asiakastyytyväisyys eivät ainoastaan takaa asiakkaan palaamista, vaan ne myös lisäävät mahdollisuutta suosituksiin ja positiiviseen sanaan eli word of mouth -markkinointiin.

 

5. Rakenna vahva brändi

Brändi on paljon enemmän kuin logo tai slogan – se on yrityksen koko identiteetti. Lisäksi brändi on se, mitä asiakkaat ajattelevat, kun he kuulevat yrityksesi nimen. Panosta mielenkiintoiseen ja asiakkaisiisi vetoavaan brändiin. Brändin ulkonäön lisäksi on tärkeää kiinnittää huomiota arvolupaukseen ja kilpailijoista erottautuvuuteen. Vahva brändi luo tunnistettavuutta, herättää luottamusta ja luo asiakasuskollisuutta, mikä voi johtaa lisääntyneeseen myyntiin ja parempaan kannattavuuteen.

 

6. Hyödynnä kilpailuedut

Kilpailuedut ovat avainasemassa kannattavuuden parantamisessa. Nämä ovat ainutlaatuisia ominaisuuksia tai palveluita, jotka erottavat yrityksesi kilpailijoista. Kilpailuedut voivat olla esimerkiksi parempaa asiakaspalvelua, edullisempaa hinnoittelua tai erityistä asiantuntemusta. Selvitä, mikä erottaa yrityksesi kilpailijoista ja hyödynnä näitä etuja maksimoidaksesi yrityksesi kannattavuuden.

 

7. Ole näkyvissä

Nykypäivänä yrityksen on todella tärkeää olla näkyvissä, erityisesti digitaalisissa kanavissa. Aktiivinen läsnäolo sosiaalisessa mediassa sekä kattavat ja hakukoneoptimoidut nettisivut ovat kriittisiä tekijöitä yrityksesi löydettävyydessä. Digitaalisissa kanavissa voit tavoittaa suuren joukon ihmisiä melko pienellä kustannuksella. Älä myöskään unohda perinteistä markkinointia kuten esitteitä ja tapahtumia. 

 

8. Innostu innovoimaan

Innovaatio on usein se, mikä erottaa yritykset toisistaan. Se voi tarkoittaa esimerkiksi uusien tuotteiden kehittämistä, palvelumallien uudistamista tai teknologian hyödyntämistä uusilla tavoilla. Pyri myös jatkuvasti kehittämään ja uudistamaan nykyistä tarjontaasi entistä paremmaksi ja asiakkaillesi sopivaksi. Pysy ajan hermolla, seuraa markkinoita ja kilpailijoita sekä kokeile rohkeasti uutta.

 

9. Sovella teknologiaa

Teknologian hyödyntäminen voi tuoda yritykselle merkittäviä säästöjä ja tehostaa toimintaa. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi automaation, tekoälyn tai pilvipalveluiden hyödyntämistä. Teknologia ja digitalisaatio voivat myös mahdollistaa kokonaan uusia liiketoimintamalleja tai palveluita, jotka voivat tuoda lisää myyntiä ja parantaa yrityksen kannattavuutta.

 

10. Panosta henkilökuntaan

Hyvin koulutettu ja motivoitunut henkilökunta on yrityksen tärkein voimavara. Sijoita heidän koulutukseensa ja tarjoa mahdollisuuksia kehittää itseään. Rakenna myös sitouttavaa yrityskulttuuria ja panosta henkilöstösi tyytyväisyyteen. Motivoitunut ja koulutettu henkilöstö on usein tehokkaampi ja tuottavampi. Henkilökunnan tyytyväisyys ja sitoutuminen heijastuvat suoraan asiakaspalvelun laatuun ja yrityksen tulokseen.

 

11. Hallitse varastojasi tehokkaasti

Hyvä varastonhallinta on erityisen tärkeää tuotteita myyville yrityksille ja kivijalkakaupoille. On tärkeää ylläpitää tasapainoa riittävän ja liiallisen varaston välillä. Ylikapasiteetti voi olla kallista, mutta liian pieni varasto voi johtaa menetettyihin myynteihin. Tehokas varastonhallinta tarkoittaa, että sinulla on aina tarpeeksi tuotteita myytävänä, mutta et kuitenkaan pidä liikaa varastoa, mikä sitoo pääomaa ja voi johtaa tuotteiden vanhenemiseen. Tämä vaatii hyvää ennustamista ja seurantaa. Hyvin suunniteltu ja toteutettu varastonhallinta voi parantaa merkittävästi yrityksen kannattavuutta.

 

12. Verkkokauppa avaa uusia mahdollisuuksia

Kivijalkakaupan ei tarvitse rajoittua fyysiseen sijaintiin, vaan liikkeen lisäksi voit avata verkkokaupan. Verkkokaupan avulla voit tavoittaa laajemmin asiakkaita, jotka eivät välttämättä asu lähellä kivijalkakauppaasi. Verkkokaupassa on usein myös pienemmät ylläpitokustannukset ja mahdollisuus skaalata myyntiä. Lisäksi verkkokaupan dataa voi hyödyntää asiakasymmärryksessä ja uudelleenmarkkinoinnissa. Hyvin suunniteltu ja toteutettu verkkokauppa tarjoaa hyötyjä myös asiakkaille: mukava tapa tehdä ostoksia missä ja milloin tahansa sekä helppo vertailla hintoja. Laadukkaan verkkokaupan avulla voit kasvattaa myyntiä ja parantaa kannattavuutta.

 

13. Verkostoidu

Verkostoituminen ja yhteistyö muiden yritysten kanssa avaa yrityksellesi uusia mahdollisuuksia. Se voi laajentaa asiakaskuntaa, parantaa näkyvyyttä, auttaa löytämään uusia myyntikanavia sekä oppimaan uusia liiketoimintakäytäntöjä. Osallistu alasi tapahtumiin, juttele rohkeasti uusille ihmisille ja opi kehittämään liiketoimintaasi. 

 

Nämä 13 kohtaa ovat strateginen suunnitelma yrityksen kannattavuuden parantamiseksi. Voit hyödyntää niistä yhtä tai vaikka kaikkia. Muista, että kannattavuus ei ole vain luku tulosraportissa. Se on merkki yrityksen terveydestä ja menestymisen mahdollisuuksista. Noudattamalla näitä vinkkejä, voit luoda vakaan pohjan yrityksesi kasvulle ja menestykselle.

 

Jos yrityksesi kaipaa apua kannattavuuden parantamisessa tai muilla liiketoiminnan osa-alueilla, me autamme mielellämme. Ota meihin yhteyttä, niin ratkotaan haasteet yhdessä ja luodaan strategia kasvulle.

Kirjoittaja

Iisa Virtanen
Iisa vastaa Y4 Worksin markkinoinnista ja hän innostuu hyvistä ja oivaltavista sisällöistä. Töiden ulkopuolella Iisa tykkää urheilla ja kuunnella erilaisia audiosisältöjä.

Haluatko kehittää yrityksesi liiketoimintaa?

Tarjoamme kustannustehokasta ja rouheaa konsultointia liiketoiminnan eri osa-alueilla. Tutustu palveluihimme ja ota yhteyttä.

Kirjoittaja

Iisa Virtanen
Iisa vastaa Y4 Worksin markkinoinnista ja hän innostuu hyvistä ja oivaltavista sisällöistä. Töiden ulkopuolella Iisa tykkää urheilla ja kuunnella erilaisia audiosisältöjä.

Jatka lukemista

Y4 Insights

Tilaa näkemyksemme sähköpostiisi.

Lähettämällä lomakkeen hyväksyt tietojesi käyttämisen Y4 Worksin tietosuojan mukaisesti.