Y4 Works logo

29/08/2023

|

Verkkokauppa

29/08/2023

Verkkokauppa on tulevaisuuden kasvun alusta – miksi jokainen kivijalkaliike tarvitsee verkkokaupan?

Jaa blogi:

verkkokauppa

Maailma muuttuu yhä digitaalisemmaksi ja se koskee myös kaupankäyntiä ja liiketoimintaa. Alati kehittyvä uudenlainen liiketoimintaympäristö luo yrittäjille sekä haasteita että mahdollisuuksia. Haasteena saattaa olla esimerkiksi mukautuminen nopeasti muuttuvaan ympäristöön ja uusiin teknologioihin. Samaan aikaan teknologian hyödyntäminen voi mahdollistaa muun muassa asiakasdatan keräämisen, ymmärtämisen ja hyödyntämisen ja sitä kautta liiketoiminnan kasvun.

Moni kivijalkakauppias on varmasti joskus pohtinut, onko verkkokauppa välttämätön. Onko verkkokaupan perustaminen kannattavaa ja miten se vaikuttaa yrityksen liiketoimintaan? Digitaalisella aikakaudella verkkokauppa ei ole vain kiva lisä kivijalkaliikkeen ohella. Usein se on tärkeä kanava, joka auttaa yritystä pysymään kilpailukykyisenä, saavuttamaan uusia asiakkaita sekä tarjoamaan nykyisille asiakkaille parempaa palvelua. Parhaimmillaan verkkokauppa ja kivijalkaliike täydentävät toisiaan ja tarjoavat kuluttajille monipuolisen ostokokemuksen.

 

Tässä blogiartikkelissa käymme läpi syitä, miksi jokaisen kivijalkakauppiaan tulisi edes harkita verkkokaupan perustamista. Keskitymme hyötyihin niin kauppiaan kuin kuluttajankin näkökulmasta. 

 

Verkkokaupan hyödyt kauppiaille

Verkkokauppa toimii usein hyvin kivijalkaliikkeen lisänä, mutta myös yksin ilman fyysistä liikettä. Kauppiaan näkökulmasta verkkokaupasta voi olla useita hyötyjä liiketoiminnalle. 

 

Laajempi kohdeyleisö: Verkkokaupan avulla yritykset voivat tavoittaa asiakkaita, jotka eivät asu kivijalkaliikkeen lähellä. Eli yrityksillä on mahdollisuus merkittävästi laajempaan kohdeyleisöön. Lisäksi verkkokaupoissa ei ole fyysistä rajaa asiakkaiden määrälle ja verkkokaupan avulla liiketoiminta on mahdollista skaalata myös globaaleille markkinoille. Lisää asiakkaita -> lisää myyntiä.

 

Auki 24/7: Toisin kuin kivijalkakauppa, verkkokauppa on aina avoinna. Asiakkailla on siis mahdollisuus tehdä ostoksia juuri silloin kuin heille sopii, mikä lisää hyvän ja sujuvan ostokokemuksen tunnetta ja asiakastyytyväisyyttä. Aukioloajoista ja paikasta riippumaton shoppailu myös todennäköisesti kasvattaa myyntiä.

 

Kustannustehokkuus: Verkkokauppa voi vähentää monia kivijalalle tyypillisiä kuluja. Esimerkiksi verkkokaupassa ei tarvitse maksaa vuokraa houkuttelevasta liiketilasta tai pitää suuria varastoja. Lisäksi henkilöstökuluissa voi säästää, sillä verkkokaupan myyjänä toimii käytännössä itse verkkosivu.

 

Varastonhallinta: Verkkokaupassa varastonhallinta voi olla tehokkaampaa kuin kivijalkaliikkeissä. Tuotteiden menekkiä ja saatavuutta voi seurata reaaliajassa, joka vähentää yli- tai alivarastointia. Voit myös hyödyntää suoraa toimitusta tukkurilta asiakkaalle, mikä vähentää tarvetta fyysiselle varastolle.

 

Asiakaskokemuksen kehittäminen: Verkkokaupan avulla voit esimerkiksi tarjota asiakkaille erilaisia maksuvaihtoehtoja, personoida ostokokemusta ja luoda tuotesuosituksia. Lisäksi asiakastiedon keräämisen ja ymmärtämisen kautta voit kehittää asiakaskokemusta ja liiketoimintaasi eteenpäin.

 

Kilpailukyvyn parantaminen: Verkkokaupan perustaminen on tärkeää myös yrityksen kilpailukyvyn kannalta. Yhä useammat kuluttajat odottavat yritysten löytyvän verkosta ja lisäksi myös verkkokauppamahdollisuutta. Osa kilpailijoista todennäköisesti jo hyödyntää verkkokauppaa, ja jos itse et, menetät asiakkaitasi kilpailijoille. 

 

Markkinointimahdollisuudet: Verkkokaupan asiakastiedon avulla voit myös kohdentaa markkinointia juuri sinun kohderyhmällesi. Markkinointi auttaa sinua houkuttelemaan uusia asiakkaita sekä pitämään kiinni jo olemassa olevista asiakkaista.

 

Sosiaalinen näkyvyys: Verkkokaupat ovat jo osittain siirtyneet sosiaalisen median kanaviin. Somessa voi esimerkiksi mainostaa verkkokaupan tuotteita, tehdä ostoksia suoraan somekanavassa sekä asiakkaasi voivat jakaa ja suositella tuotteita. Somen avulla liiketoimintasi voi saada laajaa näkyvyyttä.

 

Verkkokaupan hyödyt kuluttajille

Verkkokaupan hyödyt kuluttajille ovat pitkälti samoja kuin kauppialle. Verkkokauppa on asiakkaalle helpommin löydettävissä ja saavutettavissa eikä ostosten tekeminen rajoitu tiettyyn aikaan tai paikkaan. Verkkokaupan pienemmät kustannukset voivat näkyä edullisemmissa hinnoissa ja ostopolun personointi voi lisätä asiakastyytyväisyyttä. Alla muutama esimerkki, mitä muita hyötyjä verkkokaupasta on kuluttajille.

 

Tuotetiedot ja hintavertailu: Verkkokaupassa asiakas saa helposti yksityiskohtaista tietoa tuotteista, joka voi helpottaa ostopäätöstä. Lisäksi verkossa tuotteiden ominaisuuksien ja hintojen vertailu sekä tuotearvostelujen lukeminen on helppoa. Asiakas saa kaiken tarvitsemansa tiedon ostopäätöksen tueksi. 

 

Laaja tuotevalikoima: Usein verkkokauppa mahdollistaa laajemman tuotevalikoiman, sillä liikkeen koko ei rajoita myytävien tuotteiden määrää. Tämä on antaa asiakkaille enemmän vaihtoehtoja ja palvelee usein laajempaa asiakaskuntaa.

 

Personointi: Monet verkkokaupat tarjoavat henkilökohtaisia suosituksia pohjautuen aiempiin ostoksiin tai selaushistoriaan. Personointi tekee ostokokemuksesta yksilöllisen, mikä voi lisätä asiakastyytyväisyyttä. Lisäksi verkkokaupoissa on usein erilaisia maksu- ja toimitusvaihtoehtoja eri tarpeisiin.

 

Erikoistarjoukset: Verkkokaupoissa on myös erilaisia tarjouksia, alennuksia ja kampanjoita, jotka eivät välttämättä ole saatavilla kivijalkaliikkeessä. Tarjoukset houkuttelevat asiakkaita ja voivat kasvattaa myyntiä. Lisäksi verkkokaupoilla on usein asiakasohjelma tai uutiskirje uskollisille asiakkaille.

 

Aistikokemukset ovat kivijalkaliikkeen hyviä puolia

Kivijalkaliikkeillä on kuitenkin edelleen oma paikkansa, vaikka verkkokaupat valtaavat markkinaa. Tutkimuksen mukaan kuluttajat, jotka suosivat kivijalkaliikkeitä, kertovat mahdollisuuden nähdä, tuntea ja kokeilla tuotetta tärkeimmäksi tekijäksi kauppatyyppiä valittaessa. Toinen syy kivijalkakaupan valitsemiselle on välitön mielihyvän tunne, kun ostoksen saa heti mukaan. Saman tutkimuksen mukaan yli 55 % kuluttajista vierailee satunnaisesti liikkeessä ennen tuotteen ostamista verkkokaupasta – noin kolmannes tekee tätä säännöllisesti. 

 

Toisin sanoen aistikokemukset ja tunteet ovat kivijalkaliikkeen etuja. Tuotteiden kokeilun ja kosketuksen lisäksi henkilökohtainen palvelu, ammattitaitoinen neuvonta ja sosiaalinen kohtaaminen ovat asioita, joita verkkokauppa ei voi täysin tarjota. Kivijalkakauppoja ei siis tule unohtaa, vaan kuluttajan ostokokemusta voi täydentää verkkokaupalla. 

 

Miten perustaa verkkokauppa?

Kiinnostuitko verkkokaupan perustamisesta? Muista, että verkkokaupan perustaminen vaatii suunnittelua, osaamista ja resursseja. Huonosti toteutettuna se voi olla yritykselle vain pelkkä kuluerä, mutta hyvä verkkokauppa tuo liiketoiminnalle lisäarvoa, uusia asiakkaita ja kasvua. Hyödynnä verkkokaupan mahdollisuudet ja perusta yrityksellesi kauppapaikka verkkoon. Voit hyödyntää esimerkiksi tämän artikkelin vinkkejä menestyksekkään verkkokaupan perustamisessa. Y4 Works auttaa myös verkkosivujen ja -kauppojen rakentamisessa, kysy tarjous.

 

Kaikkien kivijalkaliikkeiden ei tarvitse perustaa verkkokauppa. Jos verkkokauppa ei tunnu sopivalta omaan liiketoimintaan, muista kuitenkin huolehtia, että yrityksesi löytyy verkosta. On hyvä olla läsnä niissä kanavissa, joissa asiakkaasikin ovat. Voit tehdä esimerkiksi nettisivun, jossa esittelet brändisi, tuotteesi sekä kerrot, missä liikkeesi sijaitsee ja mitkä ovat aukioloajat. Verkkosivun lisäksi sosiaalisen median kanavat ovat lähes välttämättömyys tänä päivänä. Kannattaa myös panostaa hakukonenäkyvyyteen.

Kirjoittaja

Iisa Virtanen
Iisa vastaa Y4 Worksin markkinoinnista ja hän innostuu hyvistä ja oivaltavista sisällöistä. Töiden ulkopuolella Iisa tykkää urheilla ja kuunnella erilaisia audiosisältöjä.

Kiinnostaako markkinoinnin ja asiakaskokemuksen kehittäminen?

Tarjoamme kustannustehokasta ja rouheaa konsultointia liiketoiminnan eri osa-alueilla. Tutustu palveluihimme ja ota yhteyttä.

Kirjoittaja

Iisa Virtanen
Iisa vastaa Y4 Worksin markkinoinnista ja hän innostuu hyvistä ja oivaltavista sisällöistä. Töiden ulkopuolella Iisa tykkää urheilla ja kuunnella erilaisia audiosisältöjä.

Jatka lukemista

Y4 Insights

Tilaa näkemyksemme sähköpostiisi.

Lähettämällä lomakkeen hyväksyt tietojesi käyttämisen Y4 Worksin tietosuojan mukaisesti.