Y4 Works logo

25/03/2022

|

Verkkokauppa

25/03/2022

Unelmissa verkkokaupan perustaminen? Vinkit menestyvän nettikaupan suunnitteluun

Jaa blogi:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
Y4 Works blogikuva: Unelmissa verkkokaupan perustaminen? Vinkit menestyvän nettikaupan suunnitteluun

Verkkokaupan perustaminen vaatii huolellista suunnittelua ja ymmärrystä digitaalisesta kuluttajakäyttäytymisestä. Tässä kompastutaan usein: erään tutkimuksen mukaan Iso-Britanniassa jopa 90% verkkokaupoista epäonnistuu jo alkumetreillä. Sudenkuoppien välttämiseksi listasimme tärkeimmät vinkit oman verkkokaupan perustamiseen yrittäjille.

Tiivistetysti: useimmat verkkokaupan perustamisen haasteet liittyvät digimarkkinointiin tai hankaluuksiin sujuvan ostokokemuksen toteuttamisessa.

Tutkimuksen mukaan suurimmat syyt kansainvälisten verkkokauppojen kömmähdyksiin ovat heikko digimarkkinointi (37%), heikko näkyvyys hakukoneissa (35%) tai vähäinen kysyntä markkinoilla (35%). Suomalaisten kauppiaiden tunnistamat kehitystarpeet verkkokaupoissa taas liittyvät Paytrailin tutkimuksen mukaan erityisesti toimitusten sujuvuuteen (26%), markkinointiin ja asiakkaiden tavoittamiseen (17%) sekä kaupan ja ostamisen sujuvuuteen (16%).

Miten perustaa menestynyt verkkokauppa? Edellä mainitut asiat vaativat usein tukea asiantuntijoilta. Y4:n yrittäjyyskoulutuksissa hypätään nyt entistäkin syvemmälle verkkokauppojen, digimarkkinoinnin ja myynnin maailmaan. Tässä artikkelissa raapaisemme näitä teemoja ja vastaamme seuraaviin kysymyksiin:

  • Kuinka valitsen oikean verkkokauppa-alustan?
  • Kuinka luon sujuvan ostokokemuksen?
  • Kuinka hyödynnän digitaalista markkinointia fiksusti?

Perehdytkö mieluummin näihin kysymyksiin kouluttajien opastuksella? Tutustu avoinna oleviin yrittäjyyskoulutuksiimme!

 

Oikean verkkokauppa-alustan valinta: avoin, suljettu vai kokonaan oma?

 

Verkkokauppa-alustat voidaan karkeasti jakaa kolmeen luokkaan: avoimen lähdekoodin alustoihin, suljetun lähdekoodin alustoihin sekä kokonaan itse rakennettuihin alustoihin.

Avoimia alustoja voit itse muokata pienellä teknisellä osaamisella, kun taas suljetut alustat tarjoavat toiminnallisuudet valmiiksi, mutta vähäisemmilllä muokkausmahdollisuuksilla. Mikäli verkkokauppasi on suuri tai vaatii erityistä muotoilua, kokonaan itse tehty alusta voi olla yrityksesi ratkaisu.

Avoimiin alustoihin kuuluvat tämän blogin kirjoitushetkellä esimerkiksi WooCommerce, Adobe Commerce (ent. Magento), Opencart, Prestashop ja Drupal Commerce. Suljettuihin alustoihin lukeutuvat tällä hetkellä muun muassa Shopify, MyCashFlow ja Vilkas.

Paytrail on julkaissut kattavan tutkimuksen suomalaisten verkkokauppojen käytetyimmistä alustoista. Suosituimmat verkkokauppa-alustat olivat Suomessa vuonna 2021 WooCommerce, Vilkas ja Shopify.

Suosituimmat verkkokauppa-alustat Suomessa 2020 (Lähde: Paytrail)

Tärkeintä alustan valinnassa ei loppujen lopuksi ole sen suosituimman verkkokauppa-alustan valinta, vaan alustan valitseminen oman yrityksesi tavoitteiden pohjalta. Ennen alustan käyttöönottoa kannattaa kysyä ainakin seuraavat kysymykset:

  • Millaisia integraatioita tai lisäosia verkkokauppa-alustasi tarvitsee? Onko yritykselläsi olemassa olevia järjestelmiä, jotka olisi hyvä liittää suoraan verkkokauppaan?
  • Millainen hinnoittelu alustalla on? Mikä on budjettisi?
  • Kuinka alusta huomioi verkkokaupan hakukoneoptimoinnin?
  • Kuinka alusta huomioi responsiivisuuden eli verkkokaupan toiminnan esimerkiksi mobiilissa?
  • Kuinka turvallinen verkkokauppa-alusta on tietosuojan kannalta?
  • Skaalautuvuus: miten verkkokauppa toimii yritykselläsi viiden vuoden päästä?
  • Millaisia maksutapoja verkkokauppa-alusta tukee?
  • Millaisia toimitusvaihtoehtoja verkkokauppa-alusta tukee?
  • Millaista analytiikkaa verkkokauppa-alustalla on mahdollista saada toimintasi kehittämiseksi?
  • Miten alusta tukee tavoitteitasi yrityksesi ulkoasun suhteen?

 

Kuinka luon sujuvan ostokokemuksen?

 

Sujuva ostokokemus on kriittisen tärkeä tekijä verkkokauppojen menestymisessä. 2020-luvun malttamaton kuluttaja hylkää ostoskorin ostokset nopeasti, mikäli selailun tai maksamisen aikana syntyy ongelmia. Sujuva ostokokemus voidaan jakaa verkkokauppasi navigointikokemukseen, tuotesivuihin sekä itse ostotapahtumaan.

Huolehdi sivusi selkeästä sommittelusta, asiakaslähtöisyydestä ja käytettävyydestä esimerkiksi tämän blogiartikkelin vinkkien avulla. Ryhmittele tuotteesi mahdollisimman yksinkertaisesti – mallia voit ottaa vaikkapa kilpailijoiltasi tai sivustoilta, joista nautit itse kuluttajana.

Erittäin suositeltavaa on hyödyntää verkkokaupan navigoinnissa hakusanadataa: tutki, millaisilla termeillä tuotteitasi haetaan Googlessa ja nimeä kategoriat näiden hakutermien mukaan. Mitä enemmän sivullasi käytetään asiakkaidesi oikeasti käyttämää kieltä, sitä paremmin sijoitut Googlen hakutuloksissa. Jopa yli 50% kuluttajista on tutkittu käyttävän Googlea uusien tuotteiden tai brändien löytämiseen, etkä halua menettää tätä yleisöä kilpailijoillesi. Hakusanatutkimuksen voit tehdä vaikkapa Googlen Keyword Plannerilla (vaatii Google Ads -tilin) tai ilmaisella Ubersuggest-työkalulla.

Myös tuotesivuilla kannattaa hyödyntää hakukoneoptimointia. Millaisilla ominaisuuksilla tai tuotenimillä tuotteitasi haetaan? Millaisia kysymyksiä tuotteisiin liittyy? Esimerkiksi T-paitoja saatetaan hakea hakutermeillä “t-paita musta”, “löysä T-paita” tai “T-paita puhvihihoilla”. Tutki usein kysyttyjä kysymyksiä ja suunnittele tuotesivusi sen mukaan.

Tuotesivuilla kannattaa käyttää runsaasti kuvia, videoita ja erilaista taustadataa, kuten tuotearvosteluja. Etenkin jälkimmäisen merkitys hakukonenäkyvyyden kannalta on lisääntynyt. Lisää suosituimmat hakutermit tuotesivusi metadescription-kuvaukseen. Tarkista, löytyykö tuotteistasi seuraavat tiedot:

  • Tuotenimet ja sen variaatiot
  • Tuotteen yksilöivä tuotenumero
  • Tuotearvostelut
  • Kokoluokat ja värit
  • Toimitusaika
  • Varastosaldo
  • Materiaalit ja mitat
  • Hoito-ohjeet
  • Mahdollisuus lisätä suosikkeihin
  • Näkyvä “lisää ostoskoriin”-painike
  • Mahdollisuus ladata korkearesoluutioinen kuva tai video
  • Käyttöohjeet esim. videolla

Ostotapahtuman toimivuus on kolmas kriittinen tekijä verkkokauppasi ostokokemuksessa. Huolehdi siitä, että ostoskorisi on helposti näkyvillä ja päivittyy sivua selailtaessa. Tutki asiakkaitasi ja lisää vaihtoehtoihin kaikki kohderyhmiesi suosimat maksu- ja toimitustavat.

Oletko koskaan varannut lentoja ja ahdistunut liikaa informaatiota pursuavasta varaussivustosta? Niinpä. Myös ostotapahtumiin liittyvien sivujen kannattaa olla mahdollisimman selkeät ja yksinkertaiset.

Suunnittele sivustosi ilme siten, että silmä seuraa luonnollisesti ensimmäisestä vaiheesta seuraavaan. Avuksi voit käyttää vaikkapa yleisesti sivujen käytettävyydessä hyödynnettyä Widerfunnelin LIFT-mallia. Malli sisältää kuusi osa-aluetta, joita analysoimalla voit lisätä verkkokauppasi käytettävyyttä ja tuottavuutta tehokkaasti.

LIFT-malli verkkosivujen konversio-optimointiin (Lähde: Widerfunnel.com)

Kuinka hyödynnän digitaalista markkinointia fiksusti?

 

Hyvin suunnitellusta verkkokaupasta ei ole hyötyä, jos se ei tavoita kuluttajia. Verkkokaupan markkinoinnissa korostuvat erityisesti hakukoneet: niiden kautta tavoitat yleisön, joilla on jo valmis tarve tuotekategoriasi ostamiseen. Myös sosiaalisen median mainostyökalut ovat hyvä keino asiakkaiden tavoittamiseen. Viime aikoina on nähty Social commerce -trendi, jossa verkkokauppa lähenee ja jopa siirtyy kokonaan somekanaville, esimerkiksi Instagramiin.

Googlen tärkein työkalu verkkokauppiaille on useimmiten Google Ads ja erityisesti sen Shopping Ads -muoto. Tämä tarjoaa verkkokauppiaille mahdollisuuden tuoda tuotelistat Googleen ja luoda helposti hallinnoitavia tuotemainoksia Googlen hakutuloksiin. Mikäli yrityksesi myy fyysisiä tuotteita, Google Shopping-mainokset ovat ehdottomasti kokeilun arvoinen myyntikanava.

 

Kuvassa esimerkki Googlen Shopping Ads -mainoksista.
Kuvassa esimerkki Googlen Shopping Ads -mainoksista.

 

Facebookin ja Instagramin kanavia kannattaa yrityksen hallita suoraan Metan Business Suiten (ent. Facebook Business Manager) kautta. Työkalun kautta onnistuu mainoskampanjoiden tekeminen, Facebook-sivujen hallinta sekä jopa visuaalisten somepostausten tekeminen. Meta Business Suite kannattaa luoda uudelle verkkokaupalle heti alkuun, etenkin, jos hallinnointiin osallistuu tulevaisuudessa isompi tiimi. Työkalun integroinnit verkkokauppa-alustaan hoituvat myös Business Suiten kautta.

Onko tulevalla verkkokaupallasi runsaasti asiakkaita Instagramissa? Yrityksesi saattaa olla kannattavaa perustaa Instagramiin oma Instagram Shop, jossa asiakkaat voivat nähdä ja ostaa tuotteitasi suoraan Instagram-postausten kautta. Sekä Facebookin että Instagramin verkkokaupoille suunniteltuja työkaluja voit hallita Metan Commerce Managerin kautta. Tämä on sitä tulevaisuutta!

Suunnitelmissa verkkokaupan perustaminen? Syvennä taitojasi Y4:n yrittäjyyskoulutuksissa

 

Edellä mainitut vinkit ovat vain lyhyt katsaus Internetin tarjoamiin mahdollisuuksiin verkkokauppiaille. Y4:n yrittäjyyskoulutukset syvenevät nyt entistäkin yksityiskohtaisemmin samankaltaisiin teemoihin. Yrittäjyysosaamisen syventäminen -kursseilla voit valita viiden päivän kokonaisuuden vaikkapa digitaalisesta markkinoinnista, myynnistä ja asiakashankinnasta tai oman verkkokaupan perustamisesta.

Yrittäjyyskoulutuksiimme voit hakea, mikäli olet esimerkiksi starttirahan saanut yrittäjä tai TE-palveluiden asiakas. Lue lisää Yrittäjyyskoulutusten sivuilta tai katso suoraan avoinna olevat koulutukset TE-toimiston sivuilta!

Julia Niskanen

Kirjoittaja

Julia Niskanen
Julia vastaa Y4:n markkinoinnista ja viestinnästä – sekä verkkosivuista. Häneltä löytyy kokemusta niin web analytiikasta, digimarkkinoinnista kuin verkkokauppojen suunnittelusta.

Katso avoinna olevat yrittäjyyskoulutukset

Koulutuksiimme voi osallistua sekä aloittelevat että jo kokeneemmat yrittäjät.

Kirjoittaja

Julia Niskanen
Julia Niskanen
Julia vastaa Y4:n markkinoinnista ja viestinnästä – sekä verkkosivuista. Häneltä löytyy kokemusta niin web analytiikasta, digimarkkinoinnista kuin verkkokauppojen suunnittelusta.

Jatka lukemista

Ajankohtaisia ajatuksia kasvusta ja (työ)elämästä

Tilaa Y4:n uutiskirje.

*Tietosuojaselosteen löydät täältä.